Tyypillinen työpäiväni: Suunnittelen ja tuotan markkinointimateriaalia ja -sisältöä digipainotteisesti. Tuen tuotepäälliköitä ja myyntiä luomalla materiaalia jota he tarvitsevat työssään. Hallinnoin verkkosivuja ja -sisältöjä (omat ja kumppaneiden/jälleenmyyjien sisällöt, mainonta, uutiskirjeet ym.), vedän tai osallistun markkinoinnin projekteihin (esim. messut, mainonta, muutosprojektit, tuotelanseeraukset), toimin yhteyshenkilönä palvelutoimittajiin päin.
Käytännössä siis kirjoitan paljon, taitan aineistoja, käsittelen kuvia, pidän aktiivisesti yhteyttä palvelutoimittajiimme, istun suunnittelukokouksissa, teen ehdotuksia ja suunnitelmia, luon ja päivitän verkkosivuja, oikoluen ja kommentoin muiden luomia sisältöjä, opiskelen esim. tuotetietoa tai uuden järjestelmän käyttöä, järjestän käytännön asioita messuihin liittyen, suunnittelen messuseiniä. Päivittäistä yhteistyötä sisäisesti eri tiimien kanssa, esim. tuotehallinta, tekniset asiantuntijat, viestintä, myynti, asiakaspalvelu.
Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: jatkuva oppiminen, kirjoittaminen ja muut viestintätaidot, Yhteistyö- ja tiimityötaidot
Päädyin nykyiseen työhöni: Olin aiemmin toiminut yrityksessä myyntiassistentin tehtävissä, mutta lähdin toiselle alalle markkinointitehtäviin. Palasin aiempien kontaktieni kautta, kun nykyinen markkinoinnin positio aukesi.
Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Markkinoinnin perusopinnot, tiimityötaidot AMK:sta, mutta sitäkin enemmän työssä oppiminen, jatkuva itsensä kehittäminen ja uuden opetteleminen. Markkinointiviestinnän kenttä muuttuu nopeasti, ja perässä pysyminen vaatii itseltä kiinnostusta.
Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Seuraa alaasi, opettele uutta. Testaa uusia taitoja aktiivisesti. Seuraa toimenpiteiden tuloksia ja muuta tarvittaessa. Opettele tuntemaan asiakkaasi! Harjoita vuorovaikutus- ja myyntitaitojasi. Markkinointitehtävissä joudut usein perustelemaan sisäisesti, miksi joku toimenpide kannattaisi tehdä tai miksi juuri näin olisi hyvä markkinoida – opettele siis myymään sisäisille sidosryhmille! Verkostoidu kollegojen kanssa, niin saat tietoa, kokemuksia ja hyviä vinkkejä.