Plocka berättelser

Opona koulussa, opinto-ohjaaja

Undervisning eller uppfostran, yläkoulu ja lukio

Julkaistu 31.1.2018

Opiskelupaikkani Jyväskylä universitet
Pääaine tai koulutusohjelma
Muut opinnot ohjausalan maisteriopinnot, sosiologia, erityispedagogiikka, Intercultural Studies, englannin aineenopettaja
Valmistumisvuosi 2012

Tyypillinen työpäiväni: Tyypillistä työpäivää ei opinto-ohjaajan työssä olekaan! Se on samanaikaisesti työn parhaita puolia, mutta joskus myös tekee työn raskaaksi. Ajanhallintaa ja työn organisoititaitoja tarvitaan tässä työssä paljon.

Työn ydintehtävä on tietenkin ohjaustyö - oppituntien pitäminen, yksilöohjaus sekä erikokoisten ryhmien ohjaaminen. Keskustelua, pohtimista ja selvittämistä. Ohjaaja kuuntelee nuorta ja tekee työtä nuoren hyväksi, jokaisen omista lähtökohdista ja tavoitteista lähtien.

Opon työhön kuuluu myös oppilas- ja opiskeluhuoltoryhmissä toimiminen, rehtorin kanssa tiivis yhteistyö, koko koulun henkilökunnan kanssa yhteistyö sekä huoltajien kanssa tehtävä työ. Verkostoituminen on tärkeää, sillä opolla tulee olla hyvät kontaktit lähialueen eri oppilaitoksiin sekä muihin nuorten kanssa toimijoihin. Työhön sisältyy paljon suunnittelua ja järjestämistä, mm. vanhempainillat, TET, yhteishaku, valinnaisaineet, kouluvierailut, tutustumiset ja myös omalla koululla järjestettävät tapahtumat. Erityispedagogiikan opinnoista on hyötyä, sillä meidän koulussamme on paljon myös erityisoppilaita, joten heidän koulupolkunsa suunnittelu yhdessä nuoren ja perheen kanssa sisältyy myös työhöni.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: stressinsietokyky, suunnittelu, yksin ja yhdessä toimiminen

Päädyin nykyiseen työhöni: Aloitin opiskelemaan Jyväskylän yliopistossa englannin opettajaksi. Englannin opintojen loppuvaiheessa ymmärsin, että kaipaan työelämältä jotain muuta kuin aineenopettajan töitä, ja ymmärsin että vahvuuteni ja mielenkiintoni ovatkin enemmän ohjaustyössä - siinä minua kiinnostaa yksilöön tutustuminen ja hänen tukeminen.

Minulle on tärkeää, että teen työtä jolla koen olevan merkitystä, ja sitä nuorten kanssa opintojen, urasuunnittelun ja elämän pohtiminen todella ovat. Myös englannin opettaminen ja osaaminen on mielestäni tärkeää, mutta itselleni ohjaustyö on kiinnostavaa ja motivoivaa - nautin työstäni.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Ohjausalan maisteriopinnot olivat monipuoliset ja antoisat, ja tietenkin ohjauksen opinnot antoivat paljon. Oma monipuolinen koulutus- ja työtausta on ollut hyvä pohja opinto-ohjaajan työssä toimimiselle. Aineenopettajan opinnot antoivat paljon ymmärrystä ja osaamista luokkaopetukseen ja koulumaailmaan, jonka kautta koen myös että toimimiseni opettajien kanssa yhteistyössä on helpompaa. Nyt ymmärrän paremmin koulun toimintaa myös aineenopettajan näkökulmasta, joka joskus voi olla erilainen verrattuna ohjaajan ajattelumaailmaan.

Sivuaineistani ohjaustyössä tärkein on erityispedagogiikka, jota opettajien perustutkinnoissa on vain vähän, mutta koulumaailmassa erityispedagoginen osaaminen on arkipäivää. Sosiologian perusopinnot auttavat yhteiskunnan ja sen sosiaalisen ulottuvuuden ymmärtämistä. Myös Intercultural Studies opintokokonaisuus avarsi ajatteluani ja antoi valmiuksia erilaisten kulttuurien kohtaamiseen.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Ohjaajalle kaikki kokemus on plussaa! Kokemus erilaisista työtehtävistä auttaa työelämän ymmärtämiseen. Tutustu eri oppilaitoksiin, kysele ihmisten kokemuksia opinnoista ja töistä, kuuntele tuttavien urapolkujen tarinoita. Kaikkialla on mahdollisuuksia oppia uutta ja ammentaa tähän työhön. Opinnoissa laaja koulumaailman osaaminen on eduksi, mutta myös muut sivuaineet rikastuttavat ihmisten kanssa tehtävää työtä - jos nyt opiskelisin lisää, opiskelisin psykologiaa ja ehkä myös aikuiskasvatustiedettä. Ohjaustyötä ei kuitenkaan tehdä pelkästään kouluissa eivätkä ohjausalan opinnot suuntaa pelkkään koulumaailmaan, joten kaikki itseä kiinnostavat aineyhdistelmät tukevat työllistymistä.

Paras vinkki kenties on kuitenkin itsestään huolehtiminen - ohjaaja ei voi olla tueksi muille, jos on itse aivan väsynyt. Siksipä taito suunnitella omaa ajankäyttöä, rajata työtehtäviä ja omien tarpeiden tunnistaminen vapaa-ajalla ovat myös tärkeitä.

Mera berättelser

Kolme tutkintoa

Työpäiväni koostuu silpputöistä. Hoidan lapsia, ohjaan ja avustan kehitysvammaisia, siivoan, suunnittelen… läs berättelsen >

Jane

erikoissuunnitteliija

Muusa

palveluesimies

Esimiespalavereita: organisaation strategian ja tavoitteiden mukaisen toiminnan suunnittelua. Tiimiesimie… läs berättelsen >

Lauri

asiantuntija

Tietojärjestelmän ylläpitäjänä/pääkäyttäjänä työtehtävät keskittyvät käyttöohjeiden, käyttäjäkoulutusten … läs berättelsen >

Sanni

lujuuslaskija tai design engineer

Voimalaitossuunnitteluun liittyvää, lujuus- ja prosessilaskentaa, sekä teknisten piirrustusten tekoa. Eri… läs berättelsen >

T

1,5 km:n työmatka työpaikalle, lasten vastaanottamista ja käsienpesua, lasten kanssa olemista, lapsilista… läs berättelsen >

PÖÖ

proviisori, esimies

Maikki

kustannustoimittaja

Työni on käytännössä projektinhallintaa. Sähköpostittelen, viestittelen ja soittelen, istun Teams- ja läh… läs berättelsen >

Miika

sales director

asiakaskommunikaatio, tuotantosuunnittelu, tapahtumasuunnittelu, tapahtumakonseptisuunnittelu, projektijo… läs berättelsen >

Leinikki

projektisuunnittelija

Työskentelen laajassa tutkimushankkeessa koordinaattorina. Työhöni kuuluu hankebyrokratiaa, sähköpostiin … läs berättelsen >

Antti

Intraday Trader

Työtehtäväni on yksiselitteisesti käydä kauppaa pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla. Käytännössä työssä suu… läs berättelsen >

IMG 20210604 205841

Kari

lehtori

Opetukseen ja TKI-töihin liittyvien asioiden sumpliminen. Opetuksen järjestäminen, henkilöstöasioita ja l… läs berättelsen >

Kerttu

Tyypillinen työpäiväni koostuu useista eri osista, jotka limittyvät toisiinsa eri projektivaiheissa. Usei… läs berättelsen >

Iris

valmentaja

Työstäni noin 1/3 on asiakkaan kanssa tapahtuvaa valmennusta, jossa tarkoituksena on tunnistaa työn saami… läs berättelsen >

C

asiakaspalvelija/asiantuntija

Neuvon asiakkaita ja autan heitä löytämään tietoa Euroopan unionista. Tuotan myös viestintää ja avustan t… läs berättelsen >

Marja

markkinointipäällikkö, -johtaja

Tyypillisenä työpäivänä suunnittelen, seuraan (taulukointi, budjetit, tulokset), toteutan tai fasilitoin … läs berättelsen >

Silja

tiimipäällikkö

Tyypillinen työpäiväni koostuu kokouksista, sähköpostien kirjoittamisesta. Välillä käyn maastokäynnillä s… läs berättelsen >

mirjami

tarjoilija/ravintolatyöntekijä

Jouko

Omassa yrityksessä tuotantojen välissä hallinollista työtä, rahoituksen hankintaa ja tuotannon aikana elo… läs berättelsen >

Aarne T.

toimistotyöntekijä

Työaika 7,25 t/pvä. Joustoja saa käyttää aamulla ja iltapäivällä. Toki saldolla oltava katetta saldovapai… läs berättelsen >

Jussa

aluesuunnittelija

Osallistun liikenne- ja logistiikka-asioista vastaavien työryhmien toimintaan. Kirjoitan lausuntoja liitt… läs berättelsen >

Valtteri

tietomalliasiantuntija

Noin parin viime vuoden ajan työpäiväni on koostunut pääasiassa kokouksista, niiden valmisteluista sekä j… läs berättelsen >

Anonyymi

konepäällikkö

Olen töissä rahtilaivalla. Tyypillinen työpäivä koostuu päivän huoltojen ja korjaustöiden suunnittelusta,… läs berättelsen >

Anonyymi

operatiivinen johtaja

Alaisten työnteon fasilitointi ja yleinen "lankojen käsissä pitely", asiakas- ja sidosryhmäviestintä, myy… läs berättelsen >

Källa för töissä.fi -statistiken: Universitetens och yrkeshögskolornas karriäruppföljningsenkäter till utexaminerade fem år efter examen. Tilläggsinformation ›