Selaa kertomuksia

HG,

Opetus ja kasvatus, Ammattikorkeakoulu

Julkaistu 6.2.2015

Opiskelupaikkani Vaasan yliopisto
Pääaine tai koulutusohjelma
Muut opinnot Viestintätieteet, kasvatustiede, kirjallisuus ja satunnaisia filosofian opintoja
Valmistumisvuosi 2006

Tyypillinen työpäiväni: Tuntien suunnittelua, muutama tunti lähiopetusta, tehtävien tarkastamista ja palautteen antamista. Lisäksi teen freelancerina käännöstöitä, joten usein työpäivä pitää sisällään myös jonkin verran kääntämistä.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: vahva ja kattava kielitaito (sekä suullinen että kirjallinen), sosiaaliset taidot, viestintätaidot (ml. tietotekniset ja vaikuttamistaidot),

Päädyin nykyiseen työhöni: Aloin tehdä käännöstöitä jo opiskeluaikana eräälle amerikkalaiselle toimeksiantajalle. Nykyisin toimeksiantajat ovat Suomessa olevia käännöstoimistoja. Lisäksi toimeksiantoja tulee satunnaisesti ympäri maailmaa.

Ensimmäinen opetustyöni oli jo opiskeluaikana Helsingin yliopiston avoimessa yliopistossa. Toimin tekstinymmärtämisen kurssin tuutorina kurssin lähiopetuksessa. Lisäksi opetin englannin perusteita HY:n koulutuskeskus Palmeniassa erään kurssikokonaisuuden puitteissa. Ennen pitkää päädyin opettamaan englannin peruskursseja ammattikorkeakouluun, jossa olin aikoinaan ollut itse opiskelijana. Vuosien varrella opetettavien kurssien määrä on kasvanut, ja nykyisin olen päätoiminen opettaja. Suoritin töiden ohessa myös ammatilliset opettajaopinnot.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Englannin kielen pääaineopinnoissa oli erityisen hyödyllistä se, että valtaosa kursseista suoritettiin tenttien sijaan tekemällä erilaisia kirjallisia tehtäviä (esim. esseitä, raportteja, tutkielmia).

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Keskityin opiskeluaikana paljolti kirjallisuuteen, kirjallisuustieteeseen ja niin sanottuun kulttuurintutkimukseen (Cultural Studies), jota myös sivuaineena opiskelemani viestintätieteet osin tukee.

Englannin opinnoissa oli toki pakollisena myös perinteisiä kielitieteen ja kääntämisen opintoja. Nautin suuresti opinnoista, mutta puhtaasti ammatillisesta ja käytännöllisestä näkökulmasta ajatellen olisi kannattanut keskittyä astetta enemmän esim. kääntämisen opintoihin. Työ toki opettaa, joten vuosi tai pari työelämässä tasaa mielestäni nopeasti eron esim. kirjallisuuteen keskittyneen filologin ja kääntämistä opiskelleen maisterin välillä. Opettajaksi puolestaan ei mielestäni kasva muuten kuin työn ja kokemuksen kautta.

Gradukin olisi ehkä kannattanut tehdä astetta käytännöllisemmästä aiheesta, mutta tein eräänlaisen kulttuuri- ja mediafilosofisen tutkielman. Tässä olisi ollut saumaa jatko-opintoihin, mutta työelämä vei sitten mukanaan.

Sivuaineeksi olisi ehkä kannattanut opiskella jokin astetta laajempi suomen kielen kokonaisuus (esim. perusopinnot) ja jotain toista kieltä. Myös tekninen viestintä ja terminologiaoppi olisi saattanut olla varsin järkevä valinta sivuainekokonaisuudeksi.

Lisää kertomuksia

Nainen 45v

tuotantopäällikkö

Palavereita, suunnittelua, esihenkilötöitä, johtoryhmätyöskentelyä, sidosryhmien kanssa toimimista, ongel… lue kertomus >

G

student

My typical day consists of learning Finnish through classes, online materials, and group discussions. I p… lue kertomus >

Lo

Sivistystoimenjohtaja-rehtori

Kokouksia, valmistelua, ohjaamista, neuvomista, päätöksien tekoa ja pohdintaa sekä kohtaamista.

Töitä …
lue kertomus >

Mi

erityisasiantuntija

Järjestön paikallisyhdistysten neuvonta, sisäinen viestintä, suunnittelu- ja kehittämistehtävät lasten ha… lue kertomus >

Mal

projektipäällikkö

K

manager

Valmennus, esihenkilötyö, tiimityöskentely, kehittäminen, kouluttaminen lue kertomus >

-

projektikoordinaattori

Jo

kehittämisasiantuntija

Tietojohtaminen (kävijä- ja asukastiedon käsittely), kehittämisohjelmien koordinointi, kansainväliset han… lue kertomus >

Me

Tutkijayliopettaja

Opetus, TKI-hankkeet ja niiden hakeminen, asiantuntija- ja kehitystehtävät lue kertomus >

Tom

myyntijohtaja

Ro

Tuntiopettaja (kokoaikainen), valmennuksen ammattitutkinto

VAT- ja LAT-tutkintojen opetus aikuisopiskelijoille, liikunnan ja terveystiedon opetus nuorille perustutk… lue kertomus >

M

liikuntasuunnittelija

Asiantuntijatyö kunnan lasten ja nuorten liikuntapalveluiden tuottamisessa. Toimistotyössä palavereja eri… lue kertomus >

RMK

asiantuntija

Valmentajien ja urheilijoiden auttaminen ja sparraaminen, suorituskykytestausta urheilijoille ja kuntoili… lue kertomus >

N

Suunnittelija (kansainväliset asiat)

Työpäiväni ovat hyvin vaihtelevia sisältäen erilaisia hallinnollisia tehtäviä (raportointi, tilastointi, … lue kertomus >

J

Design engineer @TGR WRT

Tyypillinen työpäivä koostuu enimmäkseen 3d mallintamisesta, laskennasta, palavereista ja uusien ratkaisu… lue kertomus >

Nordisti -16

Kaksikielinen asiakaspalvelija

Vastaan asiakkaiden puheluihin taksikeskuksessa. Toimialueena on kahdeksan maakuntaa, joista kahdessa on … lue kertomus >

T

data engineer

Att jobba med data handlar inte bara om att vara tekniskt kunnig, utan en lika viktig del är att kunna ko… lue kertomus >

Ja

tietoasiantuntija

Hallinnoin ja kehitän yhtä yliopistolla käytettävää tietojärjestelmää. Seuraan siihen liittyvää kansallis… lue kertomus >

E

Utbildninsplanerare

Största delen av tiden planerar och genomför jag fortbildning inom naturvetenskaper, teknik och matematik… lue kertomus >

AN

insinööri

Projekteihin liittyvän tutkimustyön suunnittelu ja toteutus laboratoriossa. Myös muita projektin ulkopuol… lue kertomus >

Karoliina

plc engineer

PLC-suunnittelua ja ohjelmatestauksia, komissiotyötä asiakaskohteissa, konsultointia lue kertomus >

Kemisti

global product manager

Minulla on kokonaisvastuu varmistaa, että tuotevalikoimamme vastaa asiakkaiden tarpeita. Tyypillinen työp… lue kertomus >

Iri

johtava sosiaalityöntekijä

Pääasiassa vastaan tiimin henkilöstöasioista. Paljon työaikaa menee myös asiakaskonsultaatioihin. Tarvitt… lue kertomus >

Maria

laboratoriohoitaja

Teen 3-vuoro työtä yliopistosairaalan laboratoriossa. Työskentelen erilaisten analysaattoreiden kanssa, m… lue kertomus >

Töissä.fi-tilastojen lähde: Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uraseurantakyselyt viisi vuotta aiemmin valmistuneille. Lisätietoa ›