Browse stories

Hannele, luokan- ja aineenopettaja

Teaching and training

Julkaistu 28.11.2013

Opiskelupaikkani University of Tampere
Pääaine tai koulutusohjelma
Muut opinnot englanti, ruotsi, äidinkieli, erityispedagogiikka
Valmistumisvuosi 1989

Tyypillinen työpäiväni: Luokanopettajana olen saanut itse vaikuttaa siihen, mitä luokka-astetta kulloinkin opetan. Välillä olen ollut alkuopetuksessa, välillä yläluokilla. Luokanopettajana on ollut mahdollista olla opettajana myös muiden luokilla omissa erikoistumisaineissa. Olen opettanut englantia yläluokilla joka vuosi ja se on tuonut mukavaa vaihtelua esim. omaan alkuopetukseen.

Tyypillinen työpäiväni kestää noin kahdeksan tuntia. Tuosta ajasta on opetusta 5-6 tuntia ja loppuaika kuluu järjestelyyn, suunnitteluun, kokouksiin, kokeiden korjaamiseen, vanhempien tapaamiseen tai paperitöihin, jotka ovatkin huimasti lisääntyneet viime vuosina. Nykyään oppilaista kirjataan erilaisia suunnitelmia (tehostettu ja erityinen tuki) ja se lisää opettajan työpäivän pituutta. Työpäivässä ei juuri luppoaikaa ole, koko ajan on oltava skarppina ja oppilaita varten. Opettajalla on jatkuva, jakamaton vastuu oppilaistaan koko koulupäivän ajan.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: hyvät yhteistyötaidot, ilmaisutaito, lapsilähtöinen ajattelutapa,

Päädyin nykyiseen työhöni: Työhöni päädyin lähinnä kannustavien opettajaesimerkkien innoittamana sekä oman harrastuneisuuden kautta. Pidän lukemisesta, kielistä, olen musikaalinen ja kaikki ilmaisutaidolliset harrastukset ovat aina kiehtoneet (teatteri yms.) Opettajan työn ajattelin olevan juuri sellaista, jossa voisi tehdä monenlaista, laulaa, soittaa, piirtää ja myös opettaa "oikeita asioita" kuten matematiikkaa, kieliä ja lukuaineita. Koska olin kiinnostunut vähän kaikesta, koulussa olin suhteellisen hyvä vähän kaikissa aineissa enkä kuitenkaan missään superhyvä, ajattelin, että opettajan työ olisi juuri sitä monipuolista tekemistä, mitä kaipasin.
Opettajan työssä voi myös tehdä itsenäisiä valintoja ja päätöksiä, mikä on mielestäni tämän työn suola. Omasta työstään ja arjestaan luokassa voi pitkälle suunnitella oman näköisensä vaikka oipetussuunnitelma saneleekin karkeat raamit.
Luonnollisesti opettajaksi aikovalla täytyy olla kiinnostusta ja intoa lasten kanssa toimimiseen, se on lähtökohta. Itsekin kokeilin lukioaikana esim. leikkikenttäohjaajan työtä nähdäkseni jaksanko oikeasti olla lasten kanssa.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Opinnoista OKL:ssä on kaikista ollut hyötyä tasapuolisesti. Kaikkea olen tarvinnut ja aikuisiällä olen vielä avoimen yliopiston puolella jatkanut opintojani. Esim. erityispedagogiikan tietoja olen tarvinnut työssäni paljon, mutta opiskeluaikanani sitä oli hyvin vähän opinnoissa, joten suoritin siitä aineopinnot jo työssä toimiessani avoimessa yliopistossa. Samoin opiskelin englannin aineopinnot kesäyliopiston puolella. Opettajille on jatkuvasti tarjolla hyviä kursseja, joille voi innokkuutensa mukaan hakeutua.

Lukiossa on hyvä keskittyä kaikkiin aineisiin, kaikkea tarvitaan. Omaan lempiaineeseen voi sitten opinnoissa erikoistua. Jos pitää esim. liikunnasta, voi siihen luokanopettajan koulutusohjelmassa erikoistua. Käytännössä liikuntaan erikoistunut opettaja saa pitää liikuntaa niin paljon kuin haluaa, mutta esim. eläkeiän lähestyessä hän voi vähentää sitä tai olla kokonaan pitämättä liikuntaa, jos ei enää intoa ole. Toisin on esim. liikunnan aineenopettajaksi opiskelleella, hän kykkii kaiket päivät urheilukentällä tai uimahallissa koko työuransa, vaikka nuoruuden into asiaan olisi jo hiipunutkin. Viestini on, että luokanopettajan työssä valinnanmahdollisuudet ovat laajemmat. Suosittelen, että opiskeluaikana tekee samalla aineenopettajan pätevyyden itselleen rakkaasta aineesta, se parantaa palkkatasoa ja antaa enemmän mahdollisuuksia työmarkkinoilla. Esim. liikunta, käsityö, kuvaamataito ja musiikki ovat työmarkinoilla arvostettuja erityistaitoja.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Edellä jo vastasinkin tähän liittyen... Jos et pääse heti opiskelemaan, aloita avoimen yliopiston puolella kasvatustieteen perusopinnot ja tee ne valmiiksi. Samalla voit yrittää esim. saada sijaisuuksia kouluista tai yritä päästä kouluavustajaksi. Ole itse henkilökohtaisesti yhteydessä koulujen rehtoreihin ja käy esittäytymässä ja kertomassa tulevaisuudensuunnitelmistasi. Heti ei kannata luovuttaa, välivuosi on vaan yritettävä tehdä jotain, mikä vie sinua lähemmäs tavoitettasi.
Yritä kesätyötä paikasta, jossa voit toimia lasten kanssa. Hakeudu esim. leirien ohjaajan tehtäviin, kerhojen vetäjäksi tai vapaaehtoistyöhön ( esim. MLL). Työtä lasten parissa kannattaa tehdä, sillä sitähän opettajan työ on. Mikään hienosti suunniteltu opetus ei onnistu, ellet pysty luomaan hyvää ilmapiiriä omassa lapsiryhmässäsi. Sitä voi harjoitella ja jokainen siinä onnistuu, jos oikeaa halua ja intoa on.

More stories

Nainen 45v

tuotantopäällikkö

Palavereita, suunnittelua, esihenkilötöitä, johtoryhmätyöskentelyä, sidosryhmien kanssa toimimista, ongel… read story >

G

student

My typical day consists of learning Finnish through classes, online materials, and group discussions. I p… read story >

Lo

Sivistystoimenjohtaja-rehtori

Kokouksia, valmistelua, ohjaamista, neuvomista, päätöksien tekoa ja pohdintaa sekä kohtaamista.

Töitä …
read story >

Mi

erityisasiantuntija

Järjestön paikallisyhdistysten neuvonta, sisäinen viestintä, suunnittelu- ja kehittämistehtävät lasten ha… read story >

Mal

projektipäällikkö

K

manager

Valmennus, esihenkilötyö, tiimityöskentely, kehittäminen, kouluttaminen read story >

-

projektikoordinaattori

Jo

kehittämisasiantuntija

Tietojohtaminen (kävijä- ja asukastiedon käsittely), kehittämisohjelmien koordinointi, kansainväliset han… read story >

Me

Tutkijayliopettaja

Opetus, TKI-hankkeet ja niiden hakeminen, asiantuntija- ja kehitystehtävät read story >

Tom

myyntijohtaja

Ro

Tuntiopettaja (kokoaikainen), valmennuksen ammattitutkinto

VAT- ja LAT-tutkintojen opetus aikuisopiskelijoille, liikunnan ja terveystiedon opetus nuorille perustutk… read story >

M

liikuntasuunnittelija

Asiantuntijatyö kunnan lasten ja nuorten liikuntapalveluiden tuottamisessa. Toimistotyössä palavereja eri… read story >

RMK

asiantuntija

Valmentajien ja urheilijoiden auttaminen ja sparraaminen, suorituskykytestausta urheilijoille ja kuntoili… read story >

N

Suunnittelija (kansainväliset asiat)

Työpäiväni ovat hyvin vaihtelevia sisältäen erilaisia hallinnollisia tehtäviä (raportointi, tilastointi, … read story >

J

Design engineer @TGR WRT

Tyypillinen työpäivä koostuu enimmäkseen 3d mallintamisesta, laskennasta, palavereista ja uusien ratkaisu… read story >

Nordisti -16

Kaksikielinen asiakaspalvelija

Vastaan asiakkaiden puheluihin taksikeskuksessa. Toimialueena on kahdeksan maakuntaa, joista kahdessa on … read story >

T

data engineer

Att jobba med data handlar inte bara om att vara tekniskt kunnig, utan en lika viktig del är att kunna ko… read story >

Ja

tietoasiantuntija

Hallinnoin ja kehitän yhtä yliopistolla käytettävää tietojärjestelmää. Seuraan siihen liittyvää kansallis… read story >

E

Utbildninsplanerare

Största delen av tiden planerar och genomför jag fortbildning inom naturvetenskaper, teknik och matematik… read story >

AN

insinööri

Projekteihin liittyvän tutkimustyön suunnittelu ja toteutus laboratoriossa. Myös muita projektin ulkopuol… read story >

Karoliina

plc engineer

PLC-suunnittelua ja ohjelmatestauksia, komissiotyötä asiakaskohteissa, konsultointia read story >

Kemisti

global product manager

Minulla on kokonaisvastuu varmistaa, että tuotevalikoimamme vastaa asiakkaiden tarpeita. Tyypillinen työp… read story >

Iri

johtava sosiaalityöntekijä

Pääasiassa vastaan tiimin henkilöstöasioista. Paljon työaikaa menee myös asiakaskonsultaatioihin. Tarvitt… read story >

Maria

laboratoriohoitaja

Teen 3-vuoro työtä yliopistosairaalan laboratoriossa. Työskentelen erilaisten analysaattoreiden kanssa, m… read story >

The source of the statistics: Career monitoring survey conducted among individuals who graduated 5 years earlier. More information ›