Browse stories

Leena, yliopettaja

Leena, yliopettaja

Education, AMK

Julkaistu 5.3.2015

Opiskelupaikkani University of Helsinki
Pääaine tai koulutusohjelma
Muut opinnot Teoreettinen filosofia, semiotiikka, teatteritiede
Valmistumisvuosi 2008

Tyypillinen työpäiväni: Toimin korkeakoulumme kulttuurialalla yliopettajana. Olen valmistunut maisteriksi vuonna 1995, lisensiaatiksi 1999 ja tohtoriksi 2008. Vuonna 2006 olen pätevöitynyt ammatilliseksi opettajaksi Haga-Helia ammattikorkeakoulusta. Tämän lisäksi olen suorittanut avoimessa ammattikorkeakoulussa 50 op venäjän kielen opintoja. Opetan ammatillista viestintää, tutkimusmenetelmiä ja tutkimuksen tekemiseen ja kirjoittamiseen liittyviä kursseja niin suomeksi kuin englanniksi. Osa opetuksesta tapahtuu lähiopetuksena, osa verkkoympäristössä. Opetan verkossa sekä lähiopetuksessa myös erilaisia kulttuurintutkimukseen liittyviä aineita, kuten Venäjän kulttuurihistoriaa ja monikulttuurista viestintää. Opetustyön lisäksi olen mukana tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoiminnassa, mikä tarkoittaa hankerahoituksen hakemista ja erilaisissa hankkeista asiantuntijatehtävissä toimimista. Olen muun muassa johtanut erään hankkeen puitteissa tutkimuskoulun toimintaa.
Tyypillinen työpäiväni voisi olla seuraavanlainen:

6.30 herätys,
8.20 töihin lähtö (asun maaseudulla 30 km työpisteestäni),
9.00-11.00 hankepalaveri,
11.-11.30 lounas
11.30-12.15 opiskelijan tapaaminen vastaanotollani, opinnäytetyönohjausta,
12.15-14.00 kahden eri verkkokurssin tehtävien korjaamista, arviontia ja palautus, muutaman arvosanan vienti sähköiseen järjestelmään,
14.00-14.15 kahvitauko ja
14.15-17.00 Research work and documentation -course.


Jokainen työpäivä on erilainen ja työ on ihmisläheistä. Nämä seikat tekevät työstä mielenkiintoista ja vaihtelevaa. Vastuuta on paljon, mutta niin on myös vapautta päättää, miten teen työtäni. Työ on varsin kiireistä, ja tilanteet sekä osin myös käytänteet nopeasti muuttuvia. Työnkuva on tällä hetkellä hyvinkin erilainen kuin aloittaessani vuonna 2002.

Työssäni kirjoitan myös artikkeleita ja toimitan kirjoja amk-pedagogikan alalta, sekä teen myös jonkin verran (ajan sallimissa rajoissa) kirjallisuustieteeseen ja semiotiikkaan liittyvää tutkimusta.

Tarvitsen työssäni seuraavia taitoja: pedagogiset taidot, ongelmanratkaisu- ja organisointitaidot, tiimityötaidot,

Päädyin nykyiseen työhöni: Hain työtäni avoimessa haussa ja sain paikan usean kymmenen hakijan joukosta. Ennen nykyiseen työpaikkaan tuloa työskentelin maisteriksi valmistumisen jälkeen Helsingin yliopistossa tuntiopettajana ja assistenttina vuosina 1996-1998. (Vuosina 1996-1997 olin toisen organisaation palveluksessa). Vuoden 1998 lopussa muutin maaseudulle, ja vuosina 1999 ja 2000 sain lapseni. Toimin apurahatutkijana vuosina 1999 ja 2001-2002. Huomasin nykyisen työpaikkani hakuilmoituksen lehdestä ja ajattelin kokeilla kiinnostavan tuntuisen paikan hakemista. Opetustyöhön hakeutuminen kannatti, sillä olen viihtynyt hyvin ja kehittynyt monipuolisesti urallani.

Näistä opinnoista on ollut minulle eniten hyötyä: Kulttuurialan opettajana minulle on ollut paljon ja laajasti hyötyä kirjallisuustieteen ja yleensä taiteen- ja kulttuurintutkimuksen opinnoista, erityisesti semiotiikan opinnnot ovat olleet hyödyllisiä. Laaja yleissivistys on kaiken a ja o, myös ja etenkin erityisalojen asintuntijoita koulutettaessa. Kasvatustieteen ja pedagogiikan opinnot ovat luonnollisestikin olleet tärkeitä, samoin myös edelleen jatkuvat Venäjä-opinnot ovat työni kannalta hyödyllisiä. Kielitaidon korkean tason ylläpitäminen yleensäkin on tärkeää. Työssäni on jatkuvasti opiskeltava uusia asoita, sillä esimerkiksi tutkimusmenetelmät alalla muuttuvat alan kehityksen mukana.

Vinkkini samoista tehtävistä kiinnostuneille: Kielitaito on tärkeä alalla kuin alalla, myös suomen kielen erinomainen hallinta korostuu, sillä työni kaltaisissa tehtävissä, pääsee kirjoittamaan paljon. Esiintymistaidot, kommunikointitaidot ja tiimityötaidot ovat kehittämisen arvoisia aina - yhdessä tekemisen taitoa kannattaa hioa. Jatkuva muutos on haaste, johon pitää henkisesti varautua. Samalla on kuitenkin oma ala otettava syvällisesti hallintaan. Informaation joukosta on tärkeää oppia löytämään aitoa tietoa. Viisaus ja asiantuntemus karttuvat kokemuksien myötä. Valmistuvan opiskelijan on hyvä pitää mieli avoimena monenlaisille vaihtoehdoille, sillä yllättävistä ja epätodennäköisiltäkin tuntuvista suunnista saattaa löytyä kiinnostava ja antoisa elämänura, jonka kehittymiseen vaikutat hyvin paljon itse!

More stories

Kaisa

opintoasiainkoordinaattori

Opiskelijahallinnon tehtävät, asiakaspalvelut, opiskelijoiden ohjaus- ja neuvontatyö, kehittämistyö, opet… read story >

suunnittelija

Vastaan pääkäyttäjän roolissa yrityksen dokumenttienhallintajärjestelmän toiminnasta sekä koulutan sen kä… read story >

S

early stage researcher. phd candidate

Kirsi

eläinlääkäri

Potilastyötä 8-12h vuorosta riippuen, yleensä aina ylitöitä. Päivät pääosin hyvin kiireisiä, ajanvarausty… read story >

kaisa

technical writer

Teknisen dokumentaation kirjoittamista ja tekstien katselmointia. Ohjelmistoihin tutustumista ja niiden o… read story >

kouluttaja

kotoutumiskouluttaja

Tyypillinen päiväni koostuu selkeästi rytmitetystä opetuksesta taukoineen. Opetan verkossa ja lähiopetuks… read story >

ohjaaja

uraohjaaja

Suunnittelen ja toteutan opiskelijoille työnhaun ja urasuunnittelun tukea, teen henkilökohtaisia uraohjau… read story >

A

usability specialist

Benchmarking, designing prototype and visual materials, documenting process and writing reports, reading … read story >

tarkastaja

Palotarkastaja

Tehtäviini kuuluu määräaikaiset palotarkastukset, rakennuslupalausunnot, yhteistyö muiden viranomaisten k… read story >

Siistijä

siivooja

Nimetön

kuntoutusohjaaja

Työ sisältää valmennustapaamisia (monella eri paikkakunnalla, joten paljon autolla ajamista), kirjauksia,… read story >

riskia

riskianalyytikko

Työpäivien sisältö vaihtelee. Työhön kuuluu mm. raportointia ja analysointia, palavereihin osallistumista… read story >

ilma

lvi projektipäällikkö

ilmanvaihdon urakkalaskenta ja projektien toteutus. omien tuotteiden markkinointi ja myynti. read story >

ope

historian, uskonnon ja yhteiskuntaopin opettaja.

Historian ja uskonnon opettamista, välitunti valvontaa, tuntien suunnittelu ja muut luokanvalvojan tehtäv… read story >

kemi

utvecklingsingenjör

En blandning av diverse möten och utveckling. read story >

M

osastonhoitaja

Virka työaika (7-15 välillä pääosin ). Arkityö, viikonloput ja juhlapyhät vapaat. read story >

J

johdon assistentti

Tehtäviini kuuluu toimitusjohtajan, johtoryhmän ja hallituksen työn tukeminen. Paljon kalentereiden halli… read story >

T

Palvelussuhdelakimies

Vastaan esihenkilöiden ja johdon esittämiin kysymyksiin koskien työsuhteisiin liittyviä ongelmia. Kysymyk… read story >

Katu

Coordinator: Grants Management and Resource Mobilisation, University of Namibia
Coordinates grants and p…
read story >

Etnologisti

user experience designer

Kandi

talent acquisition specialist

Lamme

asiantuntija

Palavereja, sähköposteja, koulutusten suunnittelua ja pitämistä sekä suunnittelua ja ideointia read story >

E

I work on product development and recipe development projects. I spend a lot of time either researching a… read story >

vuori

amanuenssi

Perinteinen työpäivä koostuu sähköpostien läpikäymisestä, palavereista ja suunnittelemisesta, sekä joskus… read story >

The source of the statistics: Career monitoring survey conducted among individuals who graduated 5 years earlier. More information ›